Tuesday, January 6, 2009

Linangan suci GAZA..







Tangisan untuk kekalahan.. Tangisan untuk perpisahan.. Tangisan untuk kehilangan.. Tangisan untuk kesakitan.. Tangisan untuk tuduhan.. Tangisan untuk kejauhan.. Tangisan untuk kepedihan.. Tangisan untuk keadilan..

Adakah tangisan2 ini cukup dalam jika hendak di bandingkan dengan tangisan Gaza??Linangan Gaza untuk menuntut sebuah perjuangan bagi menyelamatkan sebuah kehidupan?

Wajarkah kita menangis mengenangkan nasib kita yang tak pernah 'bertuah'?Sejauh manakah perbandingan dengan 'kebertuahan' penduduk Gaza??


Mampukah kita menghidupkan rumah2 Allah?Sedangkan penduduk Gaza berhabis- habisan menamatkan sebuah kehidupan untuk rumah2 Allah?


Kita mungkin mampu ketawa menikmati saat2 bahagia,tapi bagi Gaza, untuk melirik sebuah senyuman pun mereka tak mampu..


Kita masih bergoyang kaki, mencuri tulang kala bekerja,tapi para doktor di Gaza bersengkang mata,bersimpul urat,memerah keringat, meraih kudrat menyelamatkan sebuah nyawa yang berharga..

Mungkin kita bertepuk tangan melihat letupan bunga api yang mewarnai langit pada sambutan tahun baru, tapi di Gaza mereka berselingkuh tangan menyelamatkan nyawa dari peluru-peluru yang 'mewarnai' dada langit.

Ketika kita enak beradu di katil ingin melepaskan lelah, mereka di Gaza kelelahan,ketakutan,ribut memikirkan adakah masih ada esok untuk mereka..


Bayi yang dilahirkan hari ini, ditatang begitu mesra dan limpahan kasih sayang,tapi bayi-bayi di Gaza, disambut dengan kehilangan keluarga..

Adakah ini yang dikatakan oleh Israel untuk mengembalikan keamanan??Adakah ini yang dikatakan untuk menghapuskan peperangan??Tidakkah cukup nyawa yang telah terkorban??Bayangkan jika yang ditembak itu ibubapa mereka?yang dibom itu isteri mereka?yang dirogol itu anak- anak mereka??


"Kejam betul Israel"

"Kesian penduduk Gaza"


"Tak patut Israel buat camtu"


"Sayu je tengok orang awam di Gaza di bom"

Benar,mungkin kita tidak mampu untuk sama-sama berjuang memacu senjata, tapi apakah untuk mengundang rasa kebencian pada Israel pun amat payah? Mungkin kata-kata telah dihambur bagi menyatakan keprihatinan. Tapi..
Baju-baju USA masih dipakai menunjukkan rasa 'kecintaan' pada negara itu.Barangan USA berlambak-lambak di pasaran semasa. Benarkah kita sudah boikot barangan USA??
Sebenarnya apakah usaha kita untuk membantu Gaza??

Kalau hari ini kita menangis untuk cinta yang tidak kesampaian,kasih yang terlerai, hajat yang tidak dimakbulkan, lelah kesakitan, rindu pada kejauhan..hentikanlah..hentikanlah..

Layakanlah linangan itu untuk nasib Gaza..bayangkanlah penderitaan,kesakitan,kehilangan yang dialami..sungguh jauh dibandingkan dengan kita yang tak seberapa ini..


Sesungguhnya Allah memilih di antara mereka kerana Allah tahu siapa yang selayaknya menghadapi ujian yang maha hebat ini..kerana..ujian Allah diturunkan selayak-layaknya bagi yang mampu menempuhinya..


Ya Allah, berikan mereka kekuatan menghadapi ujianMu Ya Allah..Tebarkanlah rasa keinsafan dan kesyukuran atas ujianMu ini Ya Allah kerana sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui atas sesuatu yang berlaku..Amin..ALLAHUAKBAR !!!


Teruskan Gaza..Teruskan perjuangan...

Salam kecintaan buat Gaza,
Sang Penulis~

No comments:

Post a Comment